Thema workshops (hoog)Begaafdheid - OBO

Training door OBO

Een serie van 3 workshops.

Ieder mens gebruikt in zijn leven executieve vaardigheden: de meld- en regelfuncties in de hersenen die ervoor zorgen dat we de doelen die we ons gesteld hebben ook door functioneel gedrag kunnen halen. (Hoog)begaafde leerlingen denken en begrijpen vaak zo snel, dat zij het oefenen van deze onmisbare vaardigheden overslaan. In de workshops gaan we bespreken hoe we de ontwikkeling van de executieve vaardigheden bij alle leerlingen in de klas, dus ook de (hoog) begaafde leerlingen, in de dagelijkse praktijk kunnen stimuleren.

1. Breinhelden door Esther Monfils., groep 1/2
Het ontwikkelen van executieve functies, manieren waarop je je eigen gedrag stuurt, worden Breinkrachten genoemd. Als jonge leerlingen al vroeg leren om speels bewust hun executieve vaardigheden te oefenen en te verbeteren, is er een degelijke basis gelegd om problemen op latere leeftijd te voorkomen of anders vol vertrouwen weer direct aan te pakken. 

Het belangrijkste doel van de auteurs Belinda en Esther is dat je als leerkracht te weten komt welke activiteiten stimulerend zijn voor deze breinvaardigheden. Breinhelden geeft een aantal bewuste samenhangende activiteiten per week voor twintig weken die je in je dagelijkse praktijk inweeft. Elke deelnemende school krijgt het bijpassende boek Breinhelden voor de onderbouw.

2.  Leren Leren door Inge Verstraete, groep 7/8
Goed ontwikkelde executieve vaardigheden heb je nodig om tot een goed leerproces te kunnen komen: de leerling geeft zelf de belangrijkste informatie over zijn leerproces, de leerkracht kan dit proces ondersteunen. Hoe kunnen we onze bovenbouwleerlingen blijven motiveren en het leren stimuleren? Inge geeft ons inzicht in hoe we de 5 leerprincipes: Zelfregulatie, Metacognitie, Leerstrategie├źn, Leermeesters en Rijke leeromgeving kunnen inzetten om onze bovenbouwleerlingen goed voorbereid naar het VO te laten doorstromen. Elke deelnemende school krijgt het Handboek Leren Leren voor de bovenbouw. 

3. Praktijkverhalen door Hanny Janson, groep 1-8
Het oefenen van executieve vaardigheden kan op vele manieren, van het inzetten van prentenboek tot het gebruik van klassikale spelkaarten tot het volgen van hele methodes; van aandacht voor specifieke onderdelen van executieve functies tot aandacht voor levenshouding vaardigheden. Hoe kun je bepalen wat er voor jouw leerling nodig is, welke materialen kun je daarbij gebruiken, welke leerkrachthouding is helpend, hoe houd je vorderingen bij, hoe kan een map van een talentbegeleider er uit zien? Een praktische materialen middag onderbouwd met theoretische achtergrond. Elke deelnemende school krijgt een standaard map met suggesties voor in te zetten werkbladen / materialen waar talentbegeleiders uit kunnen putten bij de begeleiding van hun (hoog)begaafde leerlingen.   

0,00

Euro

15

Beschikbaar
11 september 2019 14:00 tot 16:30

Locatie OBO - Bestuurskantoor
Bonnikeplein 24, Noordwijk
Trainer Nader te bepalen

13 november 2019 14:00 tot 16:00

Locatie OBO - Bestuurskantoor
Bonnikeplein 24, Noordwijk
Trainer Nader te bepalen

29 januari 2020 14:00 tot 16:30

Locatie OBO - Bestuurskantoor
Bonnikeplein 24, Noordwijk
Trainer Nader te bepalen

Geldigheid 10 jaren
Meld aan